Министарство просвете организује и спроводи завршни испит, у складу са одредбама које се односе на завршни испит, које су утврђене Законом о основама система образовања и васпитања („Службени гласник РС”, бр. 88/17, 27/18 -др. закон, 10/19, 6/20, 129/21 и 92/23), Законом о основном образовању и васпитању („Службени гласник РС”, бр. 55/13, 101/17, 27/18 - др. закон, 10/19, 129/21 и 92/23) и Правилником о програму завршног испита у основном образовању и васпитању („Службени гласник РС – Просветни гласник” бр. 1/11, 1/12, 1/14, 12/14, 2/18, 3/21, 14/22, 4/23 и 5/23) и доноси Стручно упутство за спровођење завршног испита на крају основног образовања и васпитања за школску годину које ближе уређује спровођење завршног испита.
Завршни испит полажу сви ученици на крају осмог разреда основног образовања и васпитања, као и полазници који су обавезно образовање завршили по програму за функционално образовање одраслих.
У школској 2024/2025. години, завршни испит се полаже у јунском року, и то 18, 19. и 20. jуна 2024. године, док одрасли који стичу основно образовање у складу са законом којим се уређује образовање одраслих, завршни испит полажу 18. јуна 2024. године. Изузетно, ученици који из оправданих разлога не приступе полагању завршног испита у јунском року, могу обавити завршни испит у августовском року, уз спровођење исте процедуре као у јунском року.
Тестови на завршном испиту садрже задатке којима се проверава оствареност образовних стандарда за крај обавезног образовања за ученике који су редовно завршили основну школу, односно општим стандардима постигнућа за основно образовање одраслих уколико су полазници обавезно образовање завршили по програму за функционално образовање одраслих.
Ученици полажу завршни испит решавањем задатака у оквиру три теста: из предмета Српски језик и књижевност, односно матерњи језик и књижевност, из предмета Математика и из једног од пет предмета који ученик изабере са листе наставних предмета из природних и друштвених наука: Биологија, Географија, Историја, Физика и Хемија. Ученици осмог разреда се најкасније до 29. децембра 2023. године изјашњавају писаним путем у школи или електронски на овом порталу из којег ће предмета, од пет понуђених, радити трећи тест.
Полазници који полажу завршни испит по програму за функционално основно образовање одраслих полажу завршни испит решавањем једног теста који садржи задатке из предмета Српски језик и књижевност, односно матерњи језик и књижевност, из предмета Математика и из природних и друштвених наука који обухватају садржај из наставних предмета Биологије, Географије, Историје, Физике и Хемије, као и опште компетенције, заједничке за поједине природне и друштвене науке.
Тестови на завршном испиту садрже задатке којима се проверава оствареност образовних стандарда дефинисаних на три нивоа постигнућа – основном, средњем и напредном нивоу. Овим нивоима описују се захтеви различите тежине, когнитивне комплексности и обима знања, од једноставних ка сложеним.
Ученик може да оствари највише 14 бодова на тесту из српског језика и књижевности, односно матерњег језика и књижевности, 14 бодова на тесту из математике и 12 бодова на трећем тесту.
Полазник који завршни испит полаже по програму за функционално основно образовање одраслих, може да оствари највише 40 бодова на обједињеном тесту, и то: највише 14 бодова на задацима из српског, односно матерњег језика, највише 14 бодова на задацима из математике и укупно највише 12 бодова на задацима из природних и друштвених наука: Биологија, Географија, Историја, Физика и Хемија.
Ученик по основу општег успеха може да оствари највише 60 бодова. Највећи број бодова који ученик може имати на основу општег успеха и успеха на завршном испиту је 100 бодова.
Министарство просвете организује припрему свих учесника за завршни испит (осим ученика осмог разреда), организује и спроводи завршни испит, а тестове припрема Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања.
Концепт завршног испита је утврђен 2010. године, завршни испит реализује се ради са циљем да се обезбе ђивања пода така о степену остварености општих и посебних стандарда постигнућа, односно образовних стандарда за крај обавезног образовања и васпитања, што је основа за вредновање квалитета обавезног образовања. У развоју концепта испита уважене су три његове главне функције – сертификациона, селекциона и евалуативна. Након обављеног испита сматра се да је ученик завршио основну школу и стекао право уписа у средњу школу, што значи да за овај испит није одређен минимум знања за полагање.